Dlaczego e-faktura?
Twoje E-faktury
Jak to działa?
Chcesz wiedzieć więcej? Pobierz pełną instrukcję
Dlaczego e-faktura?
WSZYSTKO, CO POWINIENIENEŚ WIEDZIEĆ O E-FAKTURZE
E-faktura została wprowadzona w Polsce jako dokument pełnoprawny w lipcu 2005 roku. Jednak prawdziwą rewolucję w księgowości, przyniosły dopiero późniejsze zmiany w prawie. Chodzi tu o rozporządzenie regulujące zasady wystawiania, przechowywania oraz dostarczania e-faktur, które weszło w życie z początkiem 2011 roku.
Nowe przepisy przyniosły przedsiębiorcom, a także osobom fizycznym swobodę wyboru sposobu zapewnienia autentyczności i integralności faktury elektronicznej. To znacząco wpłynęło na popularyzację e-faktur w Polsce. Na szeroką skalę zaczęły korzystać z nich zarówno małe, średnie, jak i duże firmy.
Taka sama moc prawna
Nowe regulacje dały elektronicznej fakturze taki sam status prawny jaki posiada faktura tradycyjna, czyli papierowa wersja tego dokumentu.
Faktura elektroniczna w zamówieniach publicznych
Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii przyjęło w listopadzie 2018 roku ustawę o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Dzięki niej powstała Platforma Elektronicznego Fakturowania (PEF), która służy do przekazywania faktur i innych ustrukturyzowanych dokumentów między wykonawcami zamówień publicznych, a instytucjami zamawiającymi.
Wprowadzenie ustawy i PEF-u miało na celu dostosowanie polskiego prawa do dyrektywy unijnej z 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych.
Zalety e-faktury
Plusów stosowania e-dokumentów jest wiele. To przede wszystkim oszczędność papieru i czasu, gdyż faktury w wersji elektronicznej nie wymagają drukowania i wysyłania pocztą tradycyjną.
Faktura elektroniczna to także dużo prostsze i wygodniejsze, w porównaniu do wersji papierowych, przechowywanie. Dyski komputerowe i urządzenia przenośne są w stanie pomieścić niezliczoną liczbę e-dokumentów. Tak przechowywane faktury elektroniczne odpowiednio skatalogowane można z łatwością odszukać, co usprawnia pracę przedsiębiorstw.
Wszelkie podmioty dostarczające towary i usługi cenią sobie e-faktury za znaczne skrócenie czasu potrzebnego na dostarczenie dokumentu i krótszy termin oczekiwania na płatność.
Akceptacja i rezygnacja z e-faktury
Aby móc zastosować fakturę w wersji elektronicznej, obie strony muszą wyrazić na to zgodę. Chcąc zapłacić za towar czy usługę mamy prawo odmówić zgody na e-dokument i wówczas otrzymamy jej papierową wersję.
Ponadto jeśli odbiorca wyraził zgodę na wystawianie e-faktur przez dane przedsiębiorstwo, w każdej chwili może zażądać zmiany formy dostarczania tego dokumentu na wersję papierową.
Elektroniczne duplikaty i e-faktury korygujące
W razie potrzeby e-fakturę można korygować czy – w przypadku zaginięcia oryginału – wygenerować jej duplikat. Tego typu dokumenty należy wystawiać zgodnie z pierwowzorem, czyli w formie elektronicznej.
Zasady przechowywania e-faktur
Najważniejszą zasadą, o jakiej należy pamiętać przy przechowywaniu faktur, jest gromadzenie tych e-dokumentów w oryginalnym formacie. Istotne jest także, aby dokumenty zapisywać na dysku w wersji nieedytowalnej.
Okres, przez jaki należy przechowywać e-faktury, jest taki sam, jak w przypadku innych dokumentów księgowych i wynosi 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.
Kontrola e-faktur
Na żądanie organów kontroli skarbowej wezwany do kontroli podatnik musi umożliwić im pobór i odczyt wystawionych oraz otrzymanych e-faktur.
Co powinna zawierać e-faktura
Wymagania wobec informacji, jakie muszą znaleźć się na e-fakturze, są identyczne, jak dla faktur w formie papierowej.
Aby e-faktura była wystawiona prawidłowo, musi zawierać następujące informacje:
- Data wystawienia
- Numer faktury, który ją identyfikuje
- Imię, nazwisko, nazwy podatnika i nabywcy oraz ich adresy
- NIP podatnika i NIP nabywcy
- Datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży
- Nazwa/rodzaj towarów/usług
- Miara i ilość/liczba zakupionych towarów/usług
- Cena jednostkowa towaru/usługi bez podatku (kwota netto)
- Stawka podatku
- Wysokość rabatów (jeśli przyznano)
- Wartość wszystkich dostarczonych towarów/usług bez podatku (suma netto) z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku
- Kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku
- Suma sprzedaży brutto (kwota należności ogółem)
Wymagania techniczne
Aby spełnić warunki e-faktury, dokument musi zostać wystawiony oraz otrzymany przez kontrahenta w dowolnym formacie elektronicznym, pozwalającym na zachowanie przede wszystkim integralności treści i czytelności.
DLACZEGO ARVAL?
WARTO NAM ZAUFAĆ
Arval to potęga 30-letniego doświadczenia w leasingu.
JESTEŚMY PARTNEREM
Nasz zespół ekspertów wskaże najlepsze rozwiązania.
MOŻNA NA NAS POLEGAĆ
Jesteśmy zawsze, kiedy nas potrzebujesz – wirtualnie lub osobiście.
PO PROSTU JEDŹ
Z nami proces obsługi pojazdu jest dużo łatwiejszy.