Ofensywa chińskich producentów samochodów w Europie, w tym Polsce, trwa. W ostatnich miesiącach na naszym rynku pojawiła się kolejna marka z Państwa Środka - BYD. Rzuciła ona wyzwanie dotychczasowym potentatom w sektorze aut elektrycznych. I ma spore szanse na zdobycie znacznej popularności.
Mimo iż budzi liczne kontrowersje, a nawet pewne obawy, elektromobilność wydaje się przyszłością motoryzacji. Niektórzy producenci, na czele z Teslą, produkują wyłącznie samochody elektryczne, inni zapowiadają pełną elektryfikację swojej gamy modelowej. Całkiem niedawno na polskim rynku pojawiła się nowa marka, mająca w ofercie głównie pojazdy na prąd, a jeden także w odmianie PHEV (hybryda plug-in). Jest to BYD, chińska firma, która ma znaczące szanse na odniesienie sukcesu rynkowego w Europie, w tym Polsce.
BYD - charakterystyka firmy
Firma Build Your Dreams (BYD) powstała w lutym 1995 roku w Chinach. Zaczynała od produkcji baterii, jednakże w ciągu kolejnych lat szybko się rozwijała, dywersyfikując swoją działalność. Obecnie posiada ponad trzydzieści parków przemysłowych na sześciu kontynentach, a także odgrywa znaczącą rolę w branżach związanych z elektroniką, motoryzacją, energią odnawialną oraz transportem kolejowym. Skoncentrowana na pozyskiwaniu, magazynowaniu i zastosowaniu energii, BYD proponuje innowacyjne, kompleksowe rozwiązania energetyczne o zerowej emisji.
Przedsiębiorstwo to zalicza się także do światowych potentatów w produkcji samochodów elektrycznych. W najbliższych miesiącach pojawi się także na naszym rynku. Inaczej niż inne chińskie marki, BYD zamierza kusić klientów nie tylko korzystnym stosunkiem ceny do jakości, ale przede wszystkim bardzo nowoczesnymi technologiami.
Baterie Blade
Jak twierdzi producent, jego samochody elektryczne od konkurencji odróżniają przede wszystkim zastosowane do ich napędzania baterie Blade. Cechuję się one unikalnym, płaskim prostokątnym kształtem, który poprawia wydajność zarówno chłodzenia, jak i ogrzewania. Baterie przeszły pomyślnie test "uszkodzenia gwoździem", nie wydzielając ognia ani dymu.
Kolejną ich zaletą jest wysoka wytrzymałość. Bierze się ona z tego, że każda spośród ułożonych poprzecznie w opakowaniu baterii komórek służy jako belka konstrukcyjna zwiększająca odporność całej konstrukcji. Z kolei sztywność pionową znacznie zwiększa aluminiowa struktura przypominająca plaster miodu, z panelami o wysokiej wytrzymałości, umieszczona po obu stronach opakowania.
Jak twierdzi BYD, wykorzystanie przestrzeni akumulatora Blade Battery wzrosło o ponad 50 proc. w porównaniu z tradycyjnymi akumulatorami. Pozwoliło to zapewnić większą gęstość energii i większy zasięg. Producent zapewnia również, że żywotność baterii Blade wynosi ponad pięć tysięcy cykli ładowania i rozładowania.
e-Platforma 3.0
Kolejną innowacją w pojazdach osobowych BYD jest e-Platforma 3.0, przystosowana specjalnie do samochodów elektrycznych. Ma ona zapewniać bezpieczeństwo poprzez podwojenie sztywności całego pojazdu po zintegrowaniu baterii Blade z karoserią. Tu nadmienić trzeba, że w samochodach BYD bateria Blade stanowi zarówno jednostkę magazynującą energię, jak też część konstrukcyjną, która odgrywa kluczową rolę w poprawie konstrukcji pojazdu i zwiększeniu bezpieczeństwa.
Użycie e-Platformy 3.0 oznacza też zastosowanie bardzo wydajnego układu napędowego 8 w 1, całkowita wydajność którego sięga 89 proc. Platforma pozwala także na inteligentne sterowanie funkcjami napędowymi oraz jest przystosowana do konstruowania samochodów o bardzo estetycznych nadwoziach z niskim współczynnikiem oporu powietrza.
Systemy łączności i bezpieczeństwo
Samochody BYD wyposażone są także w najnowocześniejsze systemy łączności. Do tego dochodzi, jak zapewnia producent, bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa czynnego oraz biernego, potwierdzony testami Euro NCAP, w których auta te uzyskały maksymalny wynik pięciu gwiazdek.
BYD - samochody
Na polski rynek mają trafić na początek cztery modele BYD: trzy w pełni elektryczne i jeden hybrydowy.
BYD Dolphin
To elektryczny hatchback sytuujący się na przełomie segmentów B i C. Samochód ma 4290 mm długości, 1770 mm szerokości (2010 mm z lusterkami) i 1570 mm wysokości. Rozstaw osi to 2700 mm. Atutami mają być pojemne wnętrze oraz bagażnik o pojemności 345/1310 litrów.
Auto dostępne będzie w wariantach mocy: 70 kW, 130 kW i 150 kW. Maksymalny zasięg wynieść ma do 427 km. Oferta BYD Dolphin obejmie cztery wersje wyposażenia: Active, Boost, Comfort i Design.
BYD Seal
To z kolei duży rodzinny sedan, alternatywa dla flagowych modeli Tesli. Pojazd mierzy 4800 mm długości, 1875 mm szerokości (2150 mm z lusterkami) i 1460 mm wysokości. Rozstaw osi to 2920 mm, co zapowiada ogromnie przestronne wnętrze. Pojemność bagażnika wynosi 400 litrów.
BYD Seal zamawiać można w dwóch wersjach:
- Design - napęd tylny, moc 230 kW;
- Excellence AWD - napęd na cztery koła, moc 390 kW.
Jeśli chodzi o wyposażenie z zakresu komfortu, bezpieczeństwa czy wykończenia wnętrza, obie są dokładnie takie same, co oznacza wysoki poziom luksusu. Maksymalny zasięg zapowiadany przez producenta to 570 km.
Cena limitowana startuje od 207 tys. zł brutto.
BYD Seal U
BYD Seal U jest elektrycznym rodzinnym SUV-em, dostępnym z przednim napędem. Samochód ma 4785 mm długości, 1890 mm szerokości (2085 z lusterkami) i 1669 mm wysokości, natomiast rozstaw osi wynosi 2765 mm). Bagażnik ma pojemność 425/1440 litrów.
DYD Seal U zamówić można w dwóch wersjach: Comfort i Design. Dla oby moc maksymalna wynosi 160 kW, a zasięg to 500 km.
Cena w ofercie limitowanej startuje od 190 tys. zł brutto.
BYD Seal U DM-i
Inna wersja BYD Seal, tym razem z napędem hybrydowym typu plug-in PHEV). Silnik benzynowy 1,5 litra współpracuje z elektrycznym, oferując łączną moc na poziomie 160 (wersja Boost - napęd przedni) lub 238 (wersja Design - napęd na cztery koła) kW. Słabsza odmiana. Pozostałe dane techniczne, tzn. wymiary i pojemność bagażnika, są takie same jak w odmianie elektrycznej.
Samochód imponuje maksymalnym zasięgiem wynoszącym do 1080 km, a także niskim zużyciem paliwa, oscylującym wokół 6,4 l.