elektryk/spalinowe

Elektryk vs auto spalinowe. Jak wybrać samochód dla siebie?

Ciekawostki 26 Jun 2024

Zarówno zwolennicy tradycyjnych samochodów z silnikiem benzynowym, jak i miłośnicy elektromobilności mają wiele argumentów na poparcie swojej sympatii w kierunku pojazdów z danej grupy. Co powinien o tym wiedzieć kierowca, który nie ma żadnych upodobań w tym kierunku, ale szuka auta spełniającego konkretne codzienne potrzeby?

Przyjazność dla środowiska pod lupą

Jednym z najczęstszych zarzutów względem samochodów benzynowych jest ten wskazujący na ich destrukcyjny wpływ na środowisko naturalne. Z badań Europejskiej Agencji Środowiska wynika, że to transport drogowy odpowiada za większość (71,7%) gazów cieplarnianych zatruwających powietrze w Europie. Wbrew pozorom, na ten niechlubny wynik zapracowały nie tyle samochody ciężarowe, co osobowe, które odpowiadają za 60,6% produkcji szkodliwych gazów*.

W związku z tym trzeba przyznać, że samochody elektryczne zdecydowanie nie mogą zostać uznane za ekologiczne. W odróżnieniu od nich elektryki są korzystniejsze dla środowiska w kontekście codziennego użytkowania – zwłaszcza jeśli są ładowane zieloną energią pochodzącą np. z domowej instalacji fotowoltaicznej. Okazuje się jednak, że nawet wtedy, gdy źródłem energii jest węgiel, emisja CO2 jest tu niższa niż w przypadku aut z silnikiem spalinowym.

Dobre auto na długie dystanse – elektryk czy benzyna?

Przyjęło się, że samochody elektryczne nadają się tylko na krótkie dystanse ze względu na małe zasięgi i słabo rozwiniętą publiczną infrastrukturę ładowania w Polsce. Warto jednak pamiętać, że sytuacja w tym zakresie rozwija się bardzo dynamicznie w reakcji na zmiany w prawie UE, zgodnie z którymi od 2035 roku w Europie będzie można kupić jedynie auta z silnikiem elektrycznym.

Choć samochody benzynowe wciąż okazują się tu najbezpieczniejszą opcją, to jednak zasięg dzisiejszych samochodów elektrycznych sięga nawet 300-400 km na jednym ładowaniu, a niekiedy przekracza tę granicę. Przykładowo, Ford Mustang Mach E może przejechać do 600 km bez ładowania, co jest bardzo imponującym wynikiem jak na ten segment.

Co do ogólnodostępnych stacji ładowania, ich liczba również rośnie z roku na rok. Obecnie (stan na marzec 2024 r.) do dyspozycji posiadaczy elektryków jest już 6,5 tys. punktów, w których mogą naładować swoje samochody. W stosunku rok do roku oznacza to wzrost o 37%. Co prawda w 2023 roku większość dostępnych ładowarek stanowiły modele do 22 kW, ale jednak dynamicznie wzrasta także liczba szybkich ładowarek DC o mocy do 50 kW**.

Nie da się ukryć, że samochody z silnikiem benzynowym wciąż są najlepszym wyborem, jeśli kierowca często pokonuje długie dystanse. Mimo wszystko pojazdy elektryczne spisują się pod tym względem coraz lepiej, a już teraz są w stanie zapewnić satysfakcjonujące rezultaty, gdy do pokonania jest daleka trasa.

Który samochód jest bardziej ekonomiczny: z silnikiem elektrycznym czy benzynowym?

Jeśli przyjrzeć się obecnym cenom prądu i benzyny w Polsce, trudno określić na pierwszy rzut oka, która z tych opcji okazuje się korzystniejsza dla portfela. Z dokładniejszego porównania można jednak wysnuć następujący wniosek: jeśli zależy Ci na tanim jeżdżeniu, samochody elektryczne są lepszym wyborem. Różnice w cenie użytkowania pojazdów z obu grup są zresztą niemałe. Szacuje się, że ładowanie baterii wiąże się z 4-krotnie niższymi wydatkami niż tankowanie baku paliwem. Jeśli w grę wchodzi dodatkowo energia wyprodukowana przez domową fotowoltaikę, to w dłuższej perspektywie samochody z silnikiem elektrycznym są jeszcze bardziej opłacalne pod względem finansowym.

W kontekście pojazdów elektrycznych nie można też nie wspomnieć o programie Mój Elektryk, który zapewnia rządowe dopłaty dla osób decydujących się na ich zakup lub wynajem długoterminowy. Dzięki temu może się to wiązać z mniejszym wydatkiem, niż można by przypuszczać.

Eksploatacja pojazdu elektrycznego i spalinowego

Porównując opłacalność samochodów z tych dwóch grup, nie można ograniczyć się jedynie do ich cen oraz kosztów paliwa lub ładowania. Niezwykle istotne okazują się także koszty związane z eksploatacją. Jak wygląda kwestia ekonomiczności, jeśli ograniczyć się do tego kryterium?

Jednym z najważniejszych aspektów jest tu bez wątpienia to, że serwisowanie elektryków jest dużo tańsze niż w przypadku aut z silnikiem benzynowym. Ma to związek z mniejszym zużywaniem się części mechanicznych, a także z ogólnie niższą liczbą elementów, które mogą ulec awarii.

Warto też zwrócić uwagę na samo „spalanie”. W przypadku benzyny zaledwie 20% pochodzącej z niej energii służy za napęd silnika. Jeśli chodzi o ładowanie pojazdów prądem, aż 60% energii jest wykorzystywane w ten sposób, co przyczynia się do ekonomicznej eksploatacji.

Elektryki i spalinówki – oferta rynkowa

Biorąc pod uwagę rosnące zainteresowanie autami z silnikiem elektrycznym, nie powinno dziwić, że ich rynkowa oferta rośnie. Koncerny samochodowe chętnie inwestują w takie pojazdy, a liczba dostępnych propozycji jest obecnie tak wysoka, że każdy znajdzie coś dla siebie.

W odniesieniu do samochodów z silnikiem benzynowym sytuacja wygląda podobnie. Choć elektryki zyskują na znaczeniu, to jednak tradycyjne pojazdy spalinowe są wciąż najchętniej wybierane w Polsce i w Europie. Znalezienie czegoś odpowiedniego dla siebie nie powinno zatem przysporzyć trudności.

Warto też mieć na uwadze to, że pojazdy z obu grup są dostępne nie tylko w zakupie. Bez problemu można użytkować je również w ramach wynajmu długoterminowego z umową na dowolny okres i możliwością zwrócenia samochodu po jego upłynięciu.

 

* https://www.eea.europa.eu/pl/sygna142y/sygnaly-2022/artykuly/najwyzszy-czas-na-zmiany-w

** https://www.samar.pl/__/3/3.a/120536/Mamy-ju--6-5-tys--og-lnodost-pnych-punkt-w--adowania-.html?12p.s=1704358476.7&12p.a=120536&locale=pl_PL

Czytaj dalej Show less