Samochody elektryczne, czyli muszą być regularnie ładowane ze źródeł zewnętrznych. Dla zachowania jak najdłuższej żywotności akumulatora warto przestrzegać kilku zasad.
Rodzaje stacji ładowania samochodów elektrycznych
Wyróżnia się dwa podstawowe rodzaje stacji ładowania samochodów z napędem elektrycznym:
- ładowarki AC – wykorzystują prąd zmienny o napięciu 230 V lub 400 V – mogą ładować z mocą od kilku do około 40 kW
- ładowarki DC – podają prąd stały. Napięcie w ładowarkach DC wynosi od 400 do 800 V, a natężenie – nawet 500 A, co przekłada się na moc ładowania sięgającą nawet 400 kW.
Gdzie można naładować samochód elektryczny?
Najprostszym, a zarazem najtańszym sposobem na naładowanie samochodu elektrycznego jest ładowanie go w domu. Jednak w przypadku dłuższych tras naturalnie nie jest to możliwe – w takiej sytuacji trzeba skorzystać publicznie dostępnych stacji ładowania. Znaleźć je można przy hotelach, centrach handlowych, stacjach benzynowych czy biurowcach, co pozwala na szybkie naładowanie auta w trasie lub odpowiednio w nocy, podczas zakupów lub w czasie pracy.
Stacjami ładowania zarządzają różni operatorzy – analogicznie jak stacje benzynowe są zarządzane przez różne firmy. Jak znaleźć stację ładowania? Można skorzystać z bezpłatnej mobilnej aplikacji np. Plugshare lub z aplikacji poszczególnych operatorów. O możliwość sprawnego zlokalizowania stacji ładowania dbają też producenci aut, którzy umieszczają w systemach nawigacji samochodów odpowiednie informacje.
Jak naładować samochód elektryczny w domu?
Ładowanie samochodu elektrycznego w domu jest najłatwiejszym, najwygodniejszym, a przy tym najtańszym rozwiązaniem. Część producentów dostarcza przenośne, wolne ładowarki razem z samochodami, niektórzy oferują ładowarki montowane na stałe w garażu jako dodatkową opcję.
Decydując się na zakup czy wynajem auta elektrycznego, należy jednak mieć świadomość, jak ładować pojazd nie tylko skutecznie, ale też bezpiecznie. Istnieją 4 kluczowe zasady ładowania samochodu elektrycznego w domu:
- Jeśli nie jest to konieczne, samochodu elektrycznego nie powinno się ładować codziennie – chyba, że producent wyraźnie zaznaczył inaczej. Baterie typu LFP lepiej ładować do pełna, codziennie. Żywotność akumulatora w pojeździe – analogicznie jak w smartfonach czy laptopach – jest określona w cyklach ładowania. Ładowanie baterii co 2-3 dni lub po prostu wtedy, gdy szacowany zasięg będzie zbliżał się do niewystarczającej granicy (około 20%), pozwoli na utrzymanie jej w dobrej kondycji przez długi czas.
- Akumulatora w samochodzie elektrycznym nie należy za każdym razem ładować do pełna (znów - chyba, że pojazd ma baterie typu LFP) – zaleca się, by zakończyć ładowanie na poziomie około 80%-90%. Dlaczego? Ładowanie baterii do 100% kilka razy w tygodniu może przyspieszyć moment gdy zacznie ona tracić pojemność. Rekomenduje się, by robić to tylko w sytuacjach, gdy potrzebny jest maksymalny zasięg, czyli na przykład przed dłuższą trasą. Większość producentów zaleca też ładowanie akumulatora do pełna co 2-3 miesiące, na wolnej ładowarce, w celu zbalansowania ogniw i wyrównania w nich napięcia.
- Należy unikać całkowitego rozładowywania baterii. Choć producenci samochodów elektrycznych instalują w nich oprogramowanie zapobiegające rozładowaniu baterii do zera, należy zwracać uwagę, by poziom jej naładowania nie był zbyt niski.
- Samochód elektryczny najlepiej ładować w nocy. To rozwiązanie jest szczególnie polecane osobom, które korzystają z rozliczania dwutaryfowego – przy takiej opcji prąd w godzinach nocnych jest tańszy niż w ciągu dnia.
Jak naładować samochód elektryczny w punkcie publicznym?
Według danych Licznika Elektromobilności na koniec sierpnia 2022 roku w Polsce znajdowało się ponad 2400 stacji ładowania – około 1700 z nich ładwoało prądem zmiennym - AC, natomiast niemal 700 to szybkie ładowarki DC. Znajdują się one nie tylko w dużych miastach, ale i przy autostradach lub drogach ekspresowych.
Zarówno w przypadku ładowarek AC, jak i DC ładowanie nie powinien przysporzyć trudności nawet świeżo upieczonym właścicielom samochodów elektrycznych. W przypadku niektórych ładowarek AC należy podłączyć własny przewód – zwykle dostarczany razem z samochodem.
W ładowarkach DC przewody ładowania zamontowane są na stałe, z uwagi na większy przekrój i masę kabli. Dostępne obecnie w sprzedaży samochody elektryczne mają dwa rodzaje złącza, do którego pasują trzy wtyczki ładowarki: Type 2 – podające prąd zmienny AC, CCS – do szybkiego ładowania prądem stałym (część wtyków dla Type2 i CCS jest wspólna) oraz CHAdeMO – które obecnie montowane jest tylko w niektórych Nissanach. Aktywacja ładowania może odbywać się na przykład za pomocą karty RFID dostarczonej przez operatora stacji, aplikacji mobilnej lub zwykłej zbliżeniowej karty płatniczej.
Z których stacji lepiej korzystać - AC czy DC? To zależy. Ładowarki DC zapewniają szybsze ładowanie, będą lepszym wyborem, gdy planujemy krótki postój na trasie – ale ładowanie kosztuje więcej. Z kolei ładowarki AC lepiej sprawdzą się, gdy chcemy zrobić sobie dłuższą przerwę, zostawić auto na parkingu podczas zakupów lub na całą noc. Producenci samochodów wspominają w instrukcjach obsługi by po kilku sesjach na szybkich ładowarkach naładować auto na wolnej stacji AC, co pozwoli poprawić kondycję baterii.
Samochód elektryczny z dotacją w pakiecie z ładowarką
By cieszyć się zaletami jazdy samochodem elektrycznym, nie trzeba kupować go na własność – rozwiązaniem cieszącym się coraz większą popularnością jest wynajem długoterminowy, który oferuje Arval. Jako wiodący dostawca usług wynajmu długoterminowego samochodów ekologicznych w Polsce swoją ofertę kierujemy zarówno do osób fizycznych, jak i małych czy średnich firm oraz korporacji.
Arval nie ogranicza się jednak wyłącznie do wynajmu. Usługi Arval GO ELECTRIC zostały stworzone z myślą o przedsiębiorcach, którzy chcą przejść na mobilność niskoemisyjną, ułatwiając im zarządzanie flotą. W Arval można też zamówić nowy samochód elektryczny w pakiecie z ładowarką. W tym przypadku klient otrzymuje nie tylko wybrane auto i stację ładowania, ale też audyt instalacji elektrycznej, montaż i uruchomienie ładowarki oraz usługi serwisowe.
Obecni i nowi klienci Arval mogą również składać wnioski o dotację z programu „Mój elektryk”, w ramach której osoby fizyczne oraz firmy mają szansę uzyskać dofinansowanie zakupu nowego samochodu zeroemisyjnego. Co bardzo ważne, z programu mogą skorzystać także klienci Arval zainteresowani wynajmem długoterminowym – za dopłatą istnieje możliwość zamówienia również stacji ładowania wraz z montażem.
Niska awaryjność oraz większa wydajność i żywotność to główne – tuż obok ekologiczności – zalety samochodów elektrycznych. By jednak móc z nich w pełni korzystać, należy pamiętać o odpowiednim ładowaniu pojazdu, które pozwoli zachować żywotność akumulatora na długi czas.