Polscy kierowcy mają swoje ulubione marki, ale jak pokazują sukcesy coraz odważniej poczynających sobie na naszym rynku chińskich producentów, są otwarci także na nowości. Sprawdźmy, jakie marki i modele cieszyły się największą popularnością na naszym rynku w 2024 roku.
Instytut Samar przygotował wstępny raport dotyczący sprzedaży i rejestracji nowych samochodów w Polsce w 2024 roku. Można się więc łatwo przekonać, modele których producentów były najchętniej wybierane przez polskich kierowców. Wielkich niespodzianek nie ma, ale widać pewne oznaki świadczące, że w najbliższych latach o udział w naszym rynku powalczą nowi (przynajmniej w tej części świata) gracze.
Nuda na szczycie
Kolejny rok z rzędu liderem w sprzedaży nowych samochodów osobowych ogółem okazała się Toyota. W minionym roku z jej salonów wyjechało ponad 102 tys. nowych aut. Nieustająca popularność Toyoty wynika z faktu, że marka ta od dłuższego czasu stawia na samochody hybrydowe (HEV oraz PHEV), które z uwagi na niskie zużycie paliwa i tanią eksploatację cieszą się coraz większym powodzeniem wśród polskich kierowców. Pojazdy Toyoty wciąż też zajmują bardzo wysokie pozycje w rankingach bezawaryjności, do tego dochodzą atrakcyjne warunki sprzedaży i znaczna dostępność.
Na drugim miejscu uplasowała się Skoda, która sprzedała ponad 59 tys. swoich pojazdów. Czeska marka nadal cieszy się zaufaniem Polaków, poszczególne jej modele są bardzo chętnie wybierane jako auta firmowe.
Podium zajmuje jeszcze Volkswagen, którego samochody sprzedały się w 2024 roku nad Wisłą w liczbie około 38 tys. egzemplarzy. Jak widać, niemiecka marka, choć wciąż mająca w Polsce bardzo licznych fanów i chętnie wybierana, ustępuje pozycji należącej do tego samego koncernu Skodzie.
Kolejny rok z rzędu licznych nabywców znalazły samochody koreańskie. Jeszcze kilkanaście lat temu cieszące się opinią tandetnych, dziś mają wielu zwolenników i bardzo często trafiają w ręce klientów indywidualnych oraz wybierane są jako auta służbowe. KIA sprzedała około 33 tys. swoich pojazdów, zaś Hyundai niewiele mniej, bo około 31 tys. Auta z Korei kuszą korzystnymi cenami, bogatym wyposażeniem, doskonałymi warunkami gwarancji, nowoczesnymi technologiami oraz coraz lepszą jakością wykonania.
Jeśli chodzi o popularność poszczególnych modeli, to w ubiegłym roku zdecydowanie najchętniej wybierana była w Polsce Toyota Corolla - z salonów wyjechało około 28 tys. egzemplarzy. Drugie miejsce zajęła Skoda Octavia - około 19 tys. Na podium uplasowała się też Toyota Yaris Cross, jaka sprzedała się w liczbie około 15,5 tys. egzemplarzy. Niewiele niższą sprzedaż - około 14 tys. - zanotowała Toyota Yaris. Minimalnie mniejszą popularnością cieszył się koreański SUV KIA Sportage - blisko 14 tys. samochodów, który z kolei nieco wyprzedził swojego technologicznego bliźniaka, Hyundaia Tucsona - nieco ponad 13 tys.
Chińczycy w natarciu
Swój udział na polskim rynku zaznaczyło też MG. Ta marka ma wprawdzie brytyjski rodowód, obecnie należy jednak do Chińczyków. W ubiegłym roku sprzedała w Polsce około 7 tys. egzemplarzy, ale na bieżąco modernizuje gamę modelową i rozbudowuje sieć sprzedaży, co ułatwia jej pozyskiwanie nowych klientów. Kusi konkurencyjnymi cenami, przy zachowaniu przyzwoitej jakości wykonania oraz bogatego wyposażenia.
Coraz intensywniejszą walkę o polskiego kierowcę toczą też inni chińscy producenci: BAIC, Omoda, Jaecoo i BYD, a wkrótce na nasz rynek, od którego planuje rozpocząć europejską ekspansję, wejdzie gigantyczny koncern Chery. Warto w tym miejscu zauważyć, że Volvo, które w ubiegłym roku sprzedało w Polsce około 15 tys. swoich samochodów, również należy do kapitału chińskiego.
Samochody elektryczne w Polsce w 2024 roku
Samochody elektryczne przez lata zwiększały udział w naszym rynku motoryzacyjnym powoli, acz systematycznie. Kolejni producenci wprowadzali nowe modele na prąd, rozrasta się też sieć ładowarek. Niestety, rok 2024 przyniósł załamanie w sprzedaży "elektryków", która znalazła się na niewielkim, ale jednak minusie.
Winę ponoszą nie tylko ceny, wciąż jeszcze znacząco wyższe niż w przypadku aut spalinowych czy hybrydowych, ale przede wszystkim perturbacje związane chociażby z dopłatami (np. zmiany w programie Mój Elektryk).
Jeśli chodzi o ten segment, w 2024 roku królem polskiego rynku była amerykańska Tesla. W ubiegłym roku sprzedała ona ponad 4 tys. samochodów. Największą popularnością cieszył się Model Y, a tuż za nim plasuje się Model 3. Na drugim miejscu wśród producentów samochodów elektrycznych wybieranych przez polskich kierowców znalazł się Mercedes - nieco ponad 1,5 tys. egzemplarzy. Trzecią pozycję zajęło Volvo z blisko 1,3 tys. sprzedanych aut, a za nim uplasowało się BMW - około 1,2 egzemplarzy. Ogółem w 2024 roku w Polsce sprzedanych zostało około 17 tys. pojazdów elektrycznych.
Wynajem długoterminowy - korzystne rozwiązanie.
Aby poruszać się nowym samochodem z napędem spalinowy, hybrydowym bądź elektrycznym, wcale nie trzeba udawać się do salonu i dokonywać zakupu. Bardzo korzystną opcją, zarówno dla klientów indywidualnych, jak też dla przedsiębiorstw, jest wynajem długoterminowy.
W ramach miesięcznego czynszu najmu użytkownik otrzymuje do dyspozycji nowy lub używany samochód z pakietem usług na określony czas oraz przebieg, zgodnie ze swoimi potrzebami i oczekiwaniami. Po tym okresie może oddać pojazd i wybrać nowe auto na kolejny okres wynajmu (podpisując nową umowę). Jest to bardzo atrakcyjne rozwiązanie, ponieważ postęp technologiczny sprawia, że trzyletni samochód jest już "stary", a wynajem pozwala przesiąść się wtedy do nowego znacznie korzystniej finansowo niż w przypadku kupna i sprzedaży.