Unia Europejska stawia sprawę jasno. Od 2035 roku koncerny samochodowe będą mogły sprzedawać w Europie nowe samochody tylko w wariancie z silnikiem elektrycznym. Polscy kierowcy mogą wykorzystać ten czas na cieszenie się nowymi autami z silnikiem spalinowym albo wręcz odwrotnie – zacząć oswajać się z nieuchronną zmianą i przesiąść się na elektryka już teraz. Wiele wskazuje na to, że druga z tych opcji jest bardziej prawdopodobna.
Czy Polacy chętnie wybierają samochody z napędem elektrycznym?
Mimo wielu niepochlebnych opinii samochody elektryczne zdają się umacniać swoją pozycję na polskim rynku. Z danych Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wynika, że w 2023 roku liczba samochodów elektrycznych (osobowych + dostawczych o DMC do 3,5 t) wyniosła 57 tysięcy pojazdów*. Kluczowym miesiącem okazał się listopad, w którym zarejestrowano ich aż 12 072 sztuk, co jest rekordowym wynikiem dla tego typu samochodów w polskich realiach rynkowych**.
Ciekawie prezentuje się również nasze podsumowanie 2023 roku.Z zebranych danych wynika, że flota elektrycznych pojazdów dostępnych w serwisie okazała się ponad dwukrotnie wyższa niż jeszcze rok wcześniej. W grudniu 2023 roku w wynajem zostały oddane 3 150 samochody BEV, a dla 2 900 z nich klientom udało się pozyskać dotację z programu Mój Elektryk. Łączna liczba przyznanych dotacji wyniosła natomiast 139 mln zł. Program ten jest wciąż aktywny, więc klienci zainteresowani rządową dopłatą mogą z niego skorzystać, decydując się na wynajem długoterminowy w Arval.
Co istotne, w 2023 roku zamówienia na samochody z silnikiem elektrycznym stanowiły aż 22% wszystkich umów. W związku z tym nie powinno dziwić, jako Arval planujemy zwiększyć ich liczbę w kolejnych latach tak, by do 2025 roku flota aut na wynajem składała się z ok. 350 tys. egzemplarzy w pełni elektrycznych i 700 tys. zelektryfikowanych***.
Park samochodów elektrycznych w Europie
Czy zainteresowanie samochodami elektrycznymi w Polsce odpowiada temu w innych krajach przynależących do wspólnoty UE? Dane zebrane przez ACEA (The European Automobile Manufacturers' Association) mogą świadczyć o tym, że popyt na ten segment rynku motoryzacyjnego jest wciąż wysoki, choć zaczyna powoli słabnąć.
Udział elektryków w parku pojazdów w Europie wyniósł 14,6% i utrzymał się na drugim miejscu za autami z silnikami benzynowymi. W 2023 roku sprzedaż takich pojazdów przekroczyła 1,5 miliona egzemplarzy, a to przełożyło się na wzrost o 37% w odniesieniu do wyników z 2022 roku.
Warto jednak mieć na uwadze to, że grudzień 2023 przyniósł nieoczekiwaną zmianę w tym zakresie. W tym miesiącu statystyki sprzedaży aut elektrycznych w Europie spadły o 16,9%, zatrzymując się na wyniku równym 160 700 egzemplarzy. Jest to o tyle zaskakujące, że ostatnią stratę w tych wynikach zanotowano w kwietniu 2022 roku, a wynikała ona z szalejącej pandemii koronawirusa, która odcisnęła mocne piętno na wszystkich sektorach gospodarki****.
Najpopularniejsze pojazdy elektryczne w 2023 roku
Nie da się ukryć, że świetne wyniki sprzedażowe pojazdów elektrycznych w Europie to przede wszystkim zasługa Tesli, a w szczególności modelu Y. Ten kultowy samochód sprzedał się w aż 209 tys. egzemplarzach w okresie od stycznia do października 2023 roku. W odniesieniu do tego samego przedziału czasowego z 2022 roku oznacza to wzrost o ok. 41%.
Nie można też jednak lekceważyć innych samochodów elektrycznych, które cieszyły się powodzeniem w Europie w 2023 roku. Na liście znalazły się modele, takie jak Tesla 3, BMW i4, BMW X1, MG 4 oraz Volkswagen ID.3. Polscy kierowcy zdają się natomiast darzyć szczególnym uczuciem modele, takie jak: KIA EV6, Mercedes EQE i Ford Mustang Mach-e.
Program Mój Elektryk – podsumowanie 2023 roku
Na popularność samochodów z silnikiem elektrycznym w Polsce wpływają nie tylko unijne przepisy, których widmo jawi się na horyzoncie. Równie – a nawet bardziej – skuteczny okazuje się wabik pod postacią rządowego programu dopłat Mój Elektryk.
Jak się okazuje, polscy kierowcy korzystają z niego chętnie, o czym świadczą konkretne dane liczbowe. Z danych Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej wynika, że tylko w 2023 roku wpłynęło 9 290 wniosków o dofinansowanie do zakupu elektryka na łączną kwotę 344,6 mln zł. Od początku trwania programu (2021 rok) liczba takich wniosków wyniosła natomiast 16 831 egzemplarzy, a ich wartość przekroczyła 603,6 mln zł.
Co ciekawe, w 2023 roku rozkład sił między osobami fizycznymi a przedsiębiorcami okazał się wyrównany. 3 503 wnioski o dofinansowanie złożyli prywatni właściciele samochodów elektrycznych, a 3 107 podmioty profesjonalne******.
Źródła:
* https://www.samar.pl/__/3/3.a/119822/Park-wtyczkowoz-w---Blisko-57-tysi-cy-elektryk-w-.html?12p.s=1704358476.7&12p.a=119822&locale=pl_PL
***** https://www.samar.pl/__/3/3.a/119536/Tesla-Model-Y-ma-du---szans--zosta--liderem-sprzeda-y-w-Europie.html?12p.s=1704358476.7&12p.a=119536&locale=pl_PL
****** https://www.samar.pl/__/3/3.a/119696/Program--M-j-elektryk--w-liczbach---podsumowanie-.html?12p.s=1704358476.7&12p.a=119696&locale=pl_PL