strefa czystego transportu warszawa

Warszawa z pierwszą Strefą Czystego Transportu

Ciekawostki 31 Jul 2024

Stało się – od 1. lipca 2024 roku Warszawa została pierwszym miastem w Polsce, w którym działa Strefa Czystego Transportu. Choć wokół nowych przepisów narosło wiele mitów, w rzeczywistości zmiany dotyczą zaledwie niewielkiego odsetka osób jeżdżących po stolicy. Co warto o tym wiedzieć?

Strefa Czystego Transportu – co to oznacza dla kierowców?

Pod pojęciem Strefy Czystego Transportu należy rozumieć obszar, do którego nie mogą wjechać użytkownicy samochodów o wysokiej emisji spalin. Jej wprowadzenie ma na celu zmniejszenie ilości szkodliwych związków PM10 i PM2,5 w powietrzu, które odpowiadają za powstawanie smogu i wiele niebezpiecznych chorób cywilizacyjnych. Oczywiście samo usunięcie najstarszych pojazdów z dróg nie pozwoli całkowicie wyeliminować tych problemów, ale na pewno pomoże je ograniczyć.

Strefa wprowadzona w stolicy od lipca tego roku oznacza, że na wyznaczony obszar wjadą tylko pojazdy spełniające określone wymogi minimalne. W odniesieniu do samochodów benzynowych i z instalacją LPG oznacza to konieczność spełniania wymogów dla normy Euro 2 lub wyprodukowania w 1997 roku i później. Jeśli chodzi o diesle, absolutne minimum stanowi norma spalin Euro 5 lub rok produkcji od 2005 roku wzwyż.

Obecny kształt warszawskiej SCT to w rzeczywistości dopiero pierwszy etap planowanych zmian. Kolejne wejdą w życie zgodnie z poniższym harmonogramem:

  • drugi etap (2026 rok): do SCT wjadą tylko pojazdy benzynowe i LPG spełniające normę Euro 3 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 roku, a także diesle spełniające normę Euro 5 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku,
  • trzeci etap (2028 rok): do SCT wjadą tylko pojazdy benzynowe i LPG spełniające normę Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku, a także diesle spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 roku,
  • czwarty etap (2030 rok): do SCT wjadą tylko pojazdy benzynowe i LPG spełniające normę Euro 6dT lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku, diesle spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 roku,
  • piąty etap (2032 rok): do SCT wjadą tylko pojazdy benzynowe i LPG spełniające normę Euro 6 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 roku, diesle spełniające normę Euro 6d lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2020 roku,

Zmiany w ramach pierwszego etapu wprowadzania SCT obowiązują już od 1. lipca 2024 roku, więc warszawscy kierowcy mieli już trochę czasu na oswojenie się ze zmianami. Trudno je zresztą przeoczyć, bo granice tego obszaru zostały wyraźnie oznaczone za pomocą czytelnych znaków drogowych.

Co grozi zapominalskim, roztargnionym albo takim, którzy celowo naruszą zasady SCT? Można otrzymać za to mandat na kwotę 500 zł. Co istotne, kontrole w tym zakresie okazują się niezwykle skuteczne. Czuwają nad tym nie tylko patrole policji i straży miejskiej, ale też zautomatyzowane systemy, które rejestrują przejazd pojazdu niespełniającego wymagań.

Na jakim obszarze obowiązuje Strefa Czystego Transportu?

Warszawska Strefa Czystego Transportu obejmuje obszar równy 37 km². Jeśli wziąć pod uwagę to, że stolica zajmuje powierzchnię ponad 500 km², jest to zaledwie niewielki wycinek dostępnej przestrzeni. Tym samym nie powinien mieć dużego wpływu na codzienne życie lokalnych mieszkańców oraz osób, które dojeżdżają do miasta z aglomeracji warszawskiej.

Nie można jednak zapomnieć o usytuowaniu SCT, które okazuje się bardzo strategiczne. Wyznaczony pod ten cel obszar rozciąga się pomiędzy następującymi punktami:

  • Prymasa Tysiąclecia,
  • Jerozolimskie,
  • Trasa Łazienkowska,
  • Stanów Zjednoczonych,
  • Wiatraczna,
  • tory kolejowe wzdłuż północnej obwodnicy kolejowej – do al. Prymasa Tysiąclecia.

Wystarczy tylko dobrze przyjrzeć się mapie stolicy, aby zauważyć, że duża część granic pokrywa się z głównymi drogami oraz liniami kolejowymi. To oznacza, że zmiany dotkną dużej grupy ludzi, którzy dojeżdżają do stolicy do pracy z okolicznych miejscowości rozsianych po całej aglomeracji warszawskiej.

Kogo nie obowiązują ograniczenia Strefy Czystego Transportu?

Z oficjalnych szacunków* wynika, że SCT w obecnym wymiarze dotyczy zaledwie 3% wszystkich pojazdów mechanicznych poruszających się po warszawskich drogach. Mimo wszystko wprowadzone ograniczenia budzą spory sprzeciw społeczny, głównie w odpowiedzi na dalsze kroki tego procesu, które okazują się już o wiele bardziej restrykcyjne niż pierwszy z nich.

Warto jednak pamiętać, że nie każdy podlega wymogom Strefy Czystego Transportu. Ze spełniania punktów z pierwszego i drugiego etapu są zwolnione osoby mieszkające na stałe w Warszawie i płacące w niej podatki. To oznacza, że kierowcy spełniający te kryteria mają czas na zmianę samochodu aż do 2028 roku. SCT nie dotyczy także seniorów, którzy ukończyli 70 lat przed 2023 roku i byli w posiadaniu danego pojazdu przed 1. stycznia 2024 roku.

Negatywnych konsekwencji poruszania się po mieście pojazdem niespełniającym wymagań stawianych przez SCT nie odczują również kierowcy:

  • niepełnosprawni, którzy prowadzą samochód dostosowany do swoich potrzeb,
  • samochodów historycznych i zabytkowych,
  • pojazdów specjalnych, np. pomocy drogowej.

Program „Mój Elektryk” – odpowiedź na Strefę Czystego Transportu

Wprowadzenie SCT w Warszawie może stać się dobrą okazją do tego, by zmienić samochód na bardziej przyjazny środowisku. Jeśli dołożyć do tego ograniczenia w sprzedaży samochodów spalinowych, które forsuje Unia Europejska, trafnym pomysłem może okazać się wybór pojazdu z silnikiem elektrycznym. Warto tu pamiętać o dodatkowych korzyściach, które mogą wynikać z podjęcia takiej decyzji, czyli chociażby o dotacjach z rządowego programu „Mój Elektryk”.

Kierowcy, którzy nie są do końca przekonani do przesiadki na taki pojazd, nie muszą od razu kupować go na własność. Jako Arval oferujemy wynajem długoterminowy samochodu elektrycznego, który pozwala na przetestowanie takiego samochodu w codziennym życiu. Nasza forma finansowania auta to doskonała alternatywa dla zakupu, którą wyróżnia m.in. to, że w koszt miesięcznej raty są wliczone wszystkie opłaty związane z użytkowaniem pojazdu, poza ładowaniem. Co istotne, skorzystanie z tego rozwiązania wciąż upoważnia do uzyskania rządowej dopłaty.

Źródła:
* https://um.warszawa.pl/-/strefa-czystego-transportu-w-warszawie-juz-od-lipca

Czytaj dalej Show less