Arval Service Lease Polska, lider rynku wynajmu długoterminowego pojazdów i rozwiązań z zakresu nowej mobilności po raz drugi sprawdził, jakie środki transportu są najbardziej efektywne w ruchu miejskim. Wielki Test Mobilności Miejskiej 2024 przeprowadzono w warunkach porannego szczytu komunikacyjnego, a w ocenie uwzględniono czas i koszt przejazdu, generowany ślad węglowy oraz dostępność cenową pojazdu. Badanie przeprowadzono w tym samym czasie na sześciu różnych trasach z udziałem 42 uczestników, którzy korzystali z siedmiu różnych sposobów przemieszczania: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass, umożliwiającej płatności za dowolne publicznie środki transportu. Wydarzenie odbyło się pod honorowym patronatem Prezydenta miasta stołecznego Warszawy.
Najważniejsze wnioski z WTMM 2024:
- Mikromobilność wygrywa: Rower konwencjonalny zdobył najwięcej punktów w klasyfikacji generalnej, jako najtańszy i najbardziej ekologiczny pojazd, który osiąga też bardzo dobrą prędkość.
- Najszybsze skutery: Skutery elektryczne, ze średnią prędkością 24 km/h okazały się najszybszym środkiem transportu w Warszawie. Na drugim miejscu – ze średnią prędkością 18 km/h - uplasowały się rowery elektryczne i auta elektryczne.
- Niskie koszty jednośladów: Rower konwencjonalny jest najtańszym środkiem transportu, a roczny koszt ładowania roweru elektrycznego wynosi od kilkudziesięciu do około 150 zł, zależnie od pokonywanego dystansu.
- Samochody – elektryk wygrywa na parkingu: Roczny koszt parkowania samochodu spalinowego w płatnej strefie w centrum Warszawy może przekroczyć 10 000 zł. Dla porównania, parkowanie samochodów elektrycznych jest bezpłatne.
- Elektryki bardziej ekonomiczne: Średni koszt przejazdu trasy elektrykiem w teście wyniósł 2,2 zł wobec 4,6 zł autem spalinowym. Na wszystkich trasach ładowanie elektryka kosztowało mniej niż najtańszy bilet miejski.
- Ekologia: Rowery, skutery elektryczne oraz komunikacja miejska generują najniższą emisję CO2, przez co najmniej oddziałują na środowisko.
Nowe trasy, różnorodność pojazdów, innowacyjne możliwości
Za nami II edycja Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej, która w tym roku przyciągnęła więcej uczestników, obejmowała szerszą gamę środków transportu oraz zyskała nowych partnerów i wsparcie władz miasta. W rywalizacji wzięło udział 42 uczestników, którzy startowali z 6 różnych punktów Warszawy, aby dotrzeć do centrum miasta, okolic Ronda Daszyńskiego. Uczestnicy korzystali z 7 różnych sposobów na mobilność: samochodów elektrycznych i spalinowych, rowerów konwencjonalnych i elektrycznych, skuterów elektrycznych, komunikacji miejskiej oraz przedpłaconej karty mobilnościowej Arval Mobility Pass. Wyniki testu potwierdziły przewagę mikromobilności w miejskim środowisku.
– Arval już po raz drugi organizuje Wielki Test Mobilności Miejskiej, aby w rzeczywistych warunkach testować różne środki mobilności – szczególnie mikromobilność – np. rowery czy skutery elektryczne, które mogą pozytywnie wpływać na wspólną miejską przestrzeń i ułatwiać przemieszczanie się w miastach. Chcemy także pokazać, że w Arval oferujemy szeroki wachlarz mobilności, która może zmienić nasze nawyki dotyczące poruszania się w mieście, redukując jednocześnie emisje i poprawiając jakość życia mieszkańców. Dzięki temu projektowi Arval może lepiej zrozumieć potrzeby użytkowników i rozwijać nowe, innowacyjne usługi, takie jak Arval Mobility Pass. To rozwiązanie może być ciekawym z punktu widzenia pracodawcy benefitem pracowniczym, pozwalającym na skuteczne korzystanie z mobilności przez pracowników nie mających na co dzień dostępu do firmowych samochodów – podkreśla Robert Antczak, Dyrektor Generalny Arval Service Lease Polska.
Mikromobilność – efektywne wykorzystanie miejskiej przestrzeni
Najbardziej efektywnymi środkami transportu w teście okazały się rowery i skutery elektryczne, które wyprzedziły tradycyjne samochody zarówno pod względem czasu przejazdu, jak i kosztów użytkowania. Z pomiarów przeprowadzonych w teście wynika, że prędkość rowerów elektrycznych w mieście jest taka sama lub niewiele niższa niż samochodów. Skuter elektryczny, z przeciętną prędkością 24 km/h, osiągnął najlepszy czas podróży „od drzwi do drzwi”, bijąc na głowę inne pojazdy na miejskich trasach. Rowery – zarówno konwencjonalne, jak i elektryczne – dominowały pod względem efektywności kosztowej oraz zerowej lub śladowej emisji CO2.
– W Wielkim Teście Mobilności Miejskiej e-rower zajął drugie miejsce w klasyfikacji generalnej, ustępując jedynie rowerowi konwencjonalnemu. To potwierdza, że rowery ze wspomaganiem elektrycznym są efektywne i praktyczne w codziennym użytkowaniu. Po raz pierwszy wzięliśmy udział w tym projekcie ze względu na rosnącą popularność e-rowerów, które coraz częściej stają się naturalnym wyborem dla osób poruszających się nie tylko po mieście, ale również pokonujących znacznie większe odległości, z bardziej oddalonych lokalizacji. Zauważamy jednak, że szybkość dojazdu zależy w dużej mierze od jakości infrastruktury rowerowej – odpowiednio zaprojektowane ścieżki oraz bezpieczne, bezkolizyjne przejazdy znacząco wpływają na komfort i czas podróży – Agnieszka Augustyniak, Marketing Manager Bosch eBike Systems.
Średnie prędkości w WTMM 2024:
- Skuter elektryczny: 24 km/h (najwyższa prędkość netto)
- Rower elektryczny: 18 km/h
- Samochód elektryczny: 18 km/h brutto (uwzględniając czas parkowania i dojścia do celu), 20 km/h netto
- Samochód spalinowy: 17 km/h brutto, 21 km/h netto
- Rower konwencjonalny: 16 km/h
- Komunikacja miejska: 14 km/h
Koszty przejazdów – elektrykiem taniej niż autobusem
W raporcie obliczono również średnie koszty roczne przejazdu najdłuższą testowaną trasą (19 km z Mysiadła), bazując na założeniu, że trasa jest pokonywana dwa razy dziennie przez 250 dni roboczych w roku. Podróżujący rowerem konwencjonalnym nie ponoszą naturalnie żadnych kosztów przejazdów oraz parkowania. Roczny koszt ładowania roweru elektrycznego wynosi od 98 zł do 150 zł, zależnie od długości trasy. Skuter elektryczny wymaga w ciągu roku ładowania za kwotę około 330 zł, co czyni go jednym z najtańszych i najbardziej efektywnych środków transportu, oczywiście do czasu nadejścia zimowych warunków drogowych. Koszty przejazdu samochodem elektrycznym wynoszą rocznie 1106 zł (przy uwzględnieniu ładowania z domowego gniazdka, z taryfą G11). Dzięki ustawowym zwolnieniom z opłat za postój w strefach płatnego parkowania użytkownicy elektryków nie płacą nic za parkowanie. Natomiast kierowcy aut spalinowych za sam postój w centrum Warszawy, przez 250 dni w roku, 8,5 godziny dziennie zapłacą ponad 10 000 zł. Dodając do tego roczny koszt paliwa, wynoszący około 2300 zł, łączny średni koszt dojazdów do centrum pojazdem spalinowym wynosi 12 564 zł!
– Mieszkańcy wielkich miast co roku poświęcają setki godzin na dojazdy. Każdy marzy, by trochę tego czasu oszczędzić. Każdy, dla kogo czas jest najważniejszy powinien korzystać z samochodu elektrycznego. Możliwość jazdy buspasem i parkowanie za darmo uplasowały te auta w czołówce, zarówno pod względem średniej prędkości na trasie, jak i pod względem kosztów codziennych przejazdów. Na niektórych trasach rower okazał się niewiele wolniejszy, a do tego jest tańszy. Komunikacja miejska także jest efektywna, a do tego sprawdza się w każdą pogodę. Czy jest jeden złoty sposób poruszania się po Warszawie? Na pewno nie. Ale najnowszy „Test” doskonale pokazuje, czym warto się poruszać w określonej sytuacji – mówi Stanisław Dojs, PR Manager Hyundai Motor Poland.
Średni koszt przejazdu w teście (PLN)
rower konwencjonalny |
0,0 |
rower elektryczny |
0,2 |
skuter elektryczny |
0,7 |
samochód elektryczny |
2,2 |
komunikacja miejska |
4,2 |
samochód spalinowy |
4,6 |
Mobility Pass |
24,9 |
Średnie roczne koszty brutto przejazdów na trasach w teście (w dwie strony, PLN)
Rodzaj pojazdu |
Koszty przejazdów |
Koszty przejazdów oraz parking |
Auto elektryczne |
1106 |
1106 |
Auto spalinowe/hybrydowe |
2301 |
12564 |
Rower elektryczny |
98 |
98 |
Rower konwencjonalny |
0 |
0 |
Skuter elektryczny |
329 |
329 |
Komunikacja miejska |
1121 |
1121 |
Arval Mobility Pass |
12450 |
12450 |
Średnia emisja CO2 dla przejazdów na trasach w teście (kg na przejazd)
rower konwencjonalny |
0,000 |
rower elektryczny |
0,034 |
skuter elektryczny |
0,054 |
komunikacja miejska |
0,556 |
Mobility Pass |
1,038 |
samochód elektryczny |
1,344 |
samochód spalinowy |
1,568 |
– Po zestawieniu wyników pojazdów z efektywnością ich wykorzystania w warunkach miejskich, możemy stwierdzić, że środki transportu zbiorowego, takie jak metro czy autobusy, są znacznie mniej emisyjne w porównaniu do samochodów osobowych, a jednocześnie w warunkach miejskich nie powodują dużo większego czasu przejazdu. W wielu przypadkach podróż komunikacją publiczną zajmuje jedynie kilka minut więcej niż samochodem, co czyni ją efektywną alternatywą nie tylko pod względem emisji, ale także czasu przejazdu – Mateusz Masiak, CEO Envirly.
Mobilność przyszłości – elastyczność i oszczędność
Tegoroczna edycja Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej po raz pierwszy uwzględniała także Arval Mobility Pass, innowacyjne narzędzie umożliwiające elastyczne korzystanie z różnych środków transportu, w tym rowerów, hulajnóg, komunikacji miejskiej i samochodów na wynajem. Wyniki pokazały, że karta ta może być efektywnym rozwiązaniem dla pracowników, oferując szybki dostęp do mobilności bez konieczności posiadania własnego samochodu.
Punktacja generalna w Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024
Rodzaj pojazdu |
Czas przejazdu (pkt) |
Koszt (pkt) |
Emisja (pkt) |
Dostępność (pkt) |
Suma punktów |
Rower konwencjonalny |
24 |
42 |
42 |
42 |
150 |
Rower elektryczny |
30 |
36 |
32 |
36 |
134 |
Skuter elektryczny |
41 |
30 |
27 |
24 |
122 |
Komunikacja miejska |
12 |
20 |
25 |
42 |
99 |
Arval Mobility Pass |
16 |
9 |
23 |
42 |
90 |
Samochód elektryczny |
26 |
22 |
11 |
6 |
65 |
Samochód spalinowy/hybrydowy |
20 |
9 |
10 |
12 |
51 |
– Redukcja emisji z transportu to kluczowy element w walce ze zmianami klimatycznymi. Wyniki Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej (WTMM) doskonale ilustrują, jak różne formy mobilności mogą przyczyniać się do osiągnięcia tego celu. Cieszymy się, że Bank BNP Paribas, wspierając ten projekt, może zwrócić uwagę na istotne aspekty efektywności oraz ekologii różnych środków transportu – mówi Paweł Kopeć, Dyrektor Zarządzający w Obszarze Bankowości Personal Finance w Banku BNP Paribas.
Partnerzy Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024
Kluczową rolę odegrały pojazdy dostarczone przez partnerów: Hyundai Motor Poland zapewnił samochody elektryczne, hybrydowe i spalinowe, Bosch eBike Systems – rowery elektryczne, Hop.City – skutery elektryczne, a firma Abus zadbała o bezpieczeństwo rowerzystów, dostarczając kaski. Projekt wspierały także Bank BNP Paribas, Fundacja Promocji Pojazdów Elektrycznych, a firma Envirly przeprowadziła obliczenia śladu węglowego wszystkich testowanych pojazdów.
Szczegółowe wyniki testu, podsumowania z poszczególnych tras i opis metodologii znajdują się w raporcie z Wielkiego Testu Mobilności Miejskiej 2024:
Raport w formie flipbooka dostępny na: http://raport-arval.pl/wtmm-2024/
Kontakt dla mediów:
Agnieszka Goworek – agnieszka.goworek@arval.pl – +48 22 45 45 500
O Arval:
Arval specjalizuje się w wynajmie pojazdów z pełną obsługą oraz w nowych rozwiązaniach w zakresie mobilności. Łączna flota leasingowana przez Arval składa się z niemal 1,7 mln pojazdów na całym świecie (koniec grudnia 2023 r.). Każdego dnia ponad 8400 pracowników Arval w 29 krajach oferuje klientom – od dużych międzynarodowych korporacji po mniejsze firmy i indywidualnych klientów detalicznych – elastyczne rozwiązania, które sprawią, że podróże staną się bezproblemowe i będą odbywały się w zrównoważony sposób. Arval jest założycielem i członkiem sojuszu Element-Arval Global Alliance, który jest światowym liderem w zarządzaniu flotą, z ponad 4,4 mln pojazdów w 56 krajach. Firma Arval powstała w 1989 roku i jest w pełni własnością Grupy BNP Paribas. W ramach Grupy, Arval jest częścią pionu Commercial, Personal Banking & Services.
Arval został nagrodzony złotym medalem EcoVadis 2023, plasując swoją strategię zrównoważonego rozwoju w 5% najlepiej ocenianych firm.
O BNP Paribas:
BNP Paribas jest czołowym bankiem w Unii Europejskiej i kluczowym graczem w światowej bankowości. Jest obecny w 65 krajach i zatrudnia około 185 000 pracowników, w tym ponad 145 000 w Europie. Grupa zajmuje kluczowe pozycje w trzech głównych obszarach działalności: Commercial, Personal Banking & Services obejmujące bankowość komercyjną i detaliczną Grupy oraz kilka specjalistycznych przedsięwzięć, w tym BNP Paribas Personal Finance i Arval; Investment & Protection Services z rozwiązaniami oszczędnościowymi, inwestycyjnymi i ochronnymi; oraz Corporate & Institutional Banking, skoncentrowany na klientach korporacyjnych i instytucjonalnych.
W oparciu o silnie zdywersyfikowany i zintegrowany model, Grupa pomaga swoim klientom (osobom fizycznym, stowarzyszeniom społecznym, przedsiębiorcom, małym i średnim przedsiębiorstwom, korporacjom oraz klientom instytucjonalnym) w realizacji ich projektów dzięki szerokiemu wachlarzowi rozwiązań: od finansowania, przez inwestycje i oszczędności po ochronę ubezpieczeniową. W Europie Grupa działa na czterech rynkach krajowych (w Belgii, Francji, we Włoszech i w Luksemburgu). BNP Paribas rozwija swój zintegrowany model bankowości komercyjnej i detalicznej w kilku krajach śródziemnomorskich, Turcji i Europie Wschodniej. Jako kluczowy gracz w międzynarodowej bankowości, Grupa posiada wiodące platformy i linie biznesowe w Europie, jest mocno obecna w obu Amerykach oraz prowadzi solidną i szybko rozwijającą się działalność w regionie Azji i Pacyfiku.
BNP Paribas wdrożył we wszystkich swoich działaniach podejście oparte na społecznej odpowiedzialności biznesu, dzięki czemu może przyczynić się do budowania zrównoważonej przyszłości, zapewniając jednocześnie wydajność i stabilność Grupy.